Yükleniyor...

Sağlık Köşesi

Ramazanda Sağlıklı Beslenme

Hoşgörünün,paylaşmanın,birlik beraberliğin arttığı sofralarımızın kalabalıklaşıp çeşitli menülerle zenginleştiği 11 ayın sultanı geldi Ramazan ayı geldi.Bedenimizi ve ruhumuzu dinlendirdiğimiz bu ayda uzun sürecek açlık süresinde bedenimize en iyi şekilde bakmak ibadetimizin bir gereğidir.Sağlıklı beslenmenin değişmez kurallarından olan az az sık sık beslenme düzenini ramazan ayında da ihmal etmemek gerekmektedir.Ramazan ayında 2 öğüne düşen öğünlerimizi parçalayarak iftarla sahur arasında dengeli bir şekilde dağıtıp sağlık problemlerine ve kilo almaya sebebiyet vermeden sağlıkla bu ayı geçirmek mümkündür.

“SAHUR YAPMAK ÖNEMLİ”

Yaz aylarında uzun süren oruç süresi öncesi son öğün olan sahura kalkmak oldukça önemlidir.Sadece su içip yatmak veya çok ağır yiyecekler tüketmek sıklıkla yapılan yanlışlardan bazılarıdır. Sahurda yeterli sıvı alınmalı, uzun süre tok kalmaya yardımcı olacak süt,yoğurt,yumurta, peynir gibi besinler mutlaka yenmeli ve tam tahıllı ekmek tüketmeye dikkat edilmelidir.Kahvaltılık besinler daha hafif ve sağlıklı olduğu için rahatsızlık hissi oluşturmaz.Bu yiyeceklere alternatif oluşturmak gerekirse:

  • -Karbonhidrat olarak tam tahıllı makarnalar, tam tahıllı unla yapılmış peynirli,tavuklu, etli börekler tüketilebilir.
  • -Yağ grubundan çiğ badem, ceviz,fındık, zeytinyağı tüketilmeli zeytinin tuz içeriği yüksek olduğu için dikkatli tüketilmelidir.
  • -Meyve ve sebzeler günlük ortalama 5 porsiyon tüketilerek oluşabilecek kabızlık probleminin önüne geçilmelidir.

“ SIVI TÜKETİMİNE DİKKAT ”

Sıcaklardan dolayı ramazan ayında sıvı tüketimi ekstra önem kazanır.Terlemeyle,solunumla,idrarla,dışkıyla kaybediklen sıvının yerine koyulması gerekmektedir.İftarla sahur arasında 2-2.5 litre su içilerek dehidratasyonun önüne geçilmelidir.Çay,kahve gibi içecekler ile su ihtiyacı karşılanamaz.Aksine bu içecekler vücuttan su atımına neden olacaktır.

“RAMAZANI KİLO ALMADAN GEÇİRİN”

Ramazan ayında birçok kişi kilo almaktan şikayet etmektedir.Bazı püf noktalara dikkat ederek bu güzel ayı kilo almadan keyifle sonlandırmak mümkün. Önemli olan uzun süreli açlık sonrası öğün miktarını dengeli ayarlamaktır.

  • -Sahura mutlaka kalkılmalı besin değeri yüksek,hafif ve sağlıklı yiyecekler seçilmelidir.
  • -İftarda oruç mutlaka boş mideyi rahatsız etmeyecek oda sıcaklığında bir mıktar suyla açılmalıdır.Daha sonra çorba ile devam edilmeli ve mide bir süre dinlendirildikten sonra diğer yemeğe geçilmelidir.Yemekler 20-25 dakikaya yayılarak yavaş yavaş tüketilmelidir.
  • -İftardan sonra mutlaka ara öğün yapılmalıdır. Yoğurt,meyve, sütlü tatlı gibi besinler tercih edimelidir.
  • -Ağır şerbetli tatlılar, hamur işleri,kızartmalar, yağlı etler tüketmek midemizi rahatsız edeceği gibi hızla kilo alınmasına neden olacaktır. Tatlı isteğini bir kase sütlü tatlı,meyve veya bitter çikolata gibi besinlerle geçirmek kilo kontolü konusunda size yardımcı olacaktır.
  • -Lif oranı yüksek besinler ilk tercih olmalıdır.Kurubaklagiller,tam tahıllı yiyecekler,sebze ve meyveler lif oranı yüksek besinlere örnek verilebilir. Basit şeker içeren besinlerden olabildiğince uzak durulmalıdır (şeker, beyaz ekmek, makarna, meyve suları vs).

RAMAZAN AYINDA EGZERSİZ

İftardan sonra hemen televizyon karşına geçip uzun süre hareketsiz kalmak ve daha sonra uyumak yaptığımız önemli hatalardan biridir. Oruçluyken spor yapmak vücutta istenmeyen katabolik süreçlerin başlamasına neden olacaktır.Ayrıca spor sonrası boşalan glikojen depolarının doldurulamaması ve yeterli sıvı alınamaması hipoglisemi ve dehidratasyon riskini doğurabilir. Sahurla iftar arasında vücudu yoracak sporlar yapmaktan kaçınılmalıdır. İftardan 1-1.5 saat sonra yapılacak 45 dakikalık yürüyüş metabolizma hızının düşmesini engelleyecek, beden sağlığının korunmasını sağlayacak ve kilo alma riskini engellecektir.

Ankara Özel Ortadoğu Hastanesi Ailesi olarak Sağlıklı ve Huzurlu Bir Ramazan Ayı Dileriz.

Yazan: Beslenme ve Diyet Uzmanı Nihal Usul

Yorumlar (0)


Yorumunuzu Bırakın




Scroll to Top