Gebe Pilatesi

Merve AKKAŞ
Fizyoterapist 
Schroth Terapisti

m.akkas2186@gmail.com
05548938583

Hamile Pilatesi Nedir?

Pilates, Joseph Pilates tarafından kasları güçlendirmek, esnekliği arttırmak ve vücudun genel sağlığını iyileştirmek amacıyla geliştirilmiş bir egzersiz sistemidir.

Hamile pilatesiyse, doğum anına en iyi şekilde hazırlanmak ve vücudunu doğru bir şekilde geliştirmek için yapılan bir egzersiz türüdür. Düzenli şekilde yaptığında vücudunun hem fiziksel hem de duygusal olarak rahatlamasına ve güçlenmesine yardımcı olur.

Gebelikte egzersizin amaçları ve klinik pilatesin yararları nelerdir?

Gebelikte gerek fiziksel gerekse ruhsal sağlığın korunması için kontrollü bir egzersiz programı oldukça yararlıdır.

Hamilelik döneminde bebek büyüdükçe bebeğe yer açmak için karın kasları genişler. Genişleyen karın kasları daha derindeki karın kaslarını zayıflatır. Bu nedenle zayıflayan pelvik taban kaslarını kuvvetlendirmek gerekir. Kuvvetlenen pelvik taban kasları sırt kaslarına destek olur böylece hamilelikte görülen yoğun sırt ağrıları azalır. Omurgaya bebeğin ağırlığından dolayı binen yüke destek sağlayan karın bölgesi kaslarını güçlendirir. Pelvik taban kaslarını kuvvetlendirerek  ve pelvik bölgenin farkındalığını artırarak doğuma yardımcı olur.

  • İnkontinansı (idrar kaçırma) azaltır
  • Dayanıklılığı artırır
  • Karın bölgesindeki kas lifleri arası olası ayrılma miktarını azaltır
  • Postüral düzgünlüğü artırır düzgün duruşa yardımcı olur
  • Gevşeme sağlayarak uyku kalitesini artırır
  • Dolaşımı düzenleyerek varis oluşumunu önler veya azaltır
  • Nefesi düzenler, enerji tasarrufu sağlar
  • Doğum sonrası tamiri hızlandırır
  • Kişiye zihinsel olarak rahatlama sağlar

Gebelikte egzersiz nasıl yapılmalıdır?

Gebelikte yapılan egzersizin hem anne adayı hem de fetüse yaratabileceği potansiyel tehlikelerin önlenmesi için yapılan aktivitelerin tipi, şiddeti ve süresi bilinçli bir şekilde uzman tarafından planlanmalıdır. Hamile pilatese başlamadan önce mutlaka doktor kontrolü yapılmalı ve onay alınmalıdır.

 Ne zaman başlanmalıdır?

1-13 hafta arası annenin hormonların etkisi altında yorgunluk, bulantı, kusma gibi şikayetleri olabilir. Gebe bu süreçte psikolojik olarak egzersize hazırlanmalıdır. 14-26 hafta arasında bu şikayetler azalıp kan basıncı normale dönmeye başlar. Bu dönemde pilates egzersizleri oldukça uygundur ve güvenlidir. 27-40 hafta arasında gebe kendini daha yorgun hissedebilir. Daha önce egzersiz yapmamış bireyler bu süreçte başlıyorsa zorlayıcı egzersizlerden kaçınmalıdır. Nefes ve gevşeme egzersizleri ile doğuma hazırlanmak bu dönemde daha uygundur.

 Gebelikte egzersiz ne zaman sakıncalıdır?

  • Vajinal kanama
  • Çoğul gebelikte erken doğum riski ya da öncesinde erken doğum yapmış olmak
  • Gebeliğe bağlı yüksek tansiyon
  • Bebekte gelişme geriliği
  • Serviks yetersizliği
  • Plasenta previa
  • Yırtılmış membran
  • Kalp hastalığı gibi durumlar söz konusu ise egzersiz yapmak sakıncalıdır.