Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Blog Image

Bel ve sırt ağrısı nedenleri nelerdir?

Sırt ve bel ağrısı, omurganın tümüne yayılabilecek bir rahatsızlıktır. Toplum içinde baş ağrısından sonra en yaygın rastlanan ağrı türlerinden biri olan bu ağrılar, boyun ağrısına da sebep olabilir ve kişinin hayat kalitesini olumsuz etkileyebilir. Zamanla hareket kısıtlılıklarına yol açabilir.

Bel ve sırt ağrısı nedenleri
Bel ve sırt ağrısı yaşayanlar için uygun uyku pozisyonları
Bel ve sırt ağrısı olanların dikkat etmesi gerekenler

Bel ve sırt ağrısı nedenleri

Sırt ve bel ağrılarının birçok sebebi vardır. En sık karşılaşılan nedenler şunlardır:

Başarısız bel veya sırt ameliyatlarından kaynaklanan ağrılar
Böbrek, mide, karaciğer gibi organların rahatsızlıkları
Bazı kanser türleri
Stres, fazla kilo, yanlış yatak seçimi
Brusella, verem gibi omurga üzerine etki eden hastalıklar
Omurga kireçlenmesi
Postür bozuklukları, bel fıtığı, beli zorlayan hareketler
Travma sonucu oluşan ağrılar
Doğumsal anomaliler

Bel ve sırt ağrısı yaşayanlar için uygun uyku pozisyonları

Omurga bir bütün olarak işlev görür ve bel veya sırt omurlarındaki bir problem boyun omurgasını da etkileyebilir. Omurga çevresindeki kaslar birbirleriyle iç içe geçmiş durumdadır. Bel ve sırt sağlığını korumak için günlük oturuş ve duruş pozisyonlarına dikkat etmek önemlidir. Uyku pozisyonları da omurga sağlığını etkileyen önemli faktörlerdendir:

Yüzüstü yatmak: Omurga çevresindeki kas ve bağların gerilmesine ve omurgadaki sinir deliklerinin sıkışmasına yol açabilir. Bu pozisyon omurgaya yük bindirerek zedelenme ve hatta fıtığa neden olabilir.
Sırt üstü yatmak: Arka bacak kaslarında kısalığa yol açabilir ve bel ağrılarını artırabilir. Bu pozisyonda yatarken dizlerin altına yastık konulması önerilir, çünkü bu, bel ağrısını hafifletebilir.
Cenin pozisyonunda yatmak: Yan yatış, bel ve boyun sağlığı için idealdir. Bel baskısını azaltmak için dizler arasına yastık koyulabilir ve bacaklar karına doğru çekilebilir. Bu pozisyon omurgaya olan yükü azaltır ve horlamayı önleyebilir.

Bel ve sırt ağrısı olanların dikkat etmesi gerekenler

Sabahları yataktan hızla kalkmak, dinlenmekte olan kasların omurga hareketlerine uyum sağlamasını güçleştirir. Bu ani harekete kaslar ve omurgadaki eklemler tepki veremezse, ciddi ağrılara, zedelenmelere ve hatta bel tutulmasına yol açabilir. Uyanınca yatakta 5-6 dakika boyunca gerinme hareketleri yaparak kasların gevşetilmesi faydalıdır. Yana dönerek kalkılmalı, önce bacaklar sarkıtılmalı, sonra kollar yardımıyla vücut dik pozisyona getirilmelidir.

Bel ve sırt ağrılarının azalmasında yatak seçimi önemlidir. İnsan vücudunun doğal boyun ve bel eğriliklerine uyum sağlayacak yumuşaklıkta olmayan çok sert ya da çok yumuşak yataklar, bu eğrilikleri bozar. Ortopedik yatak seçimi, bel ve sırt ağrılarının azalmasına yardımcı olur. Yatağın orta kısmı çökmüşse, yatağın değiştirilmesi gerekir.

Masa başı çalışanların, çalışma masalarını ve sandalyelerini doğru şekilde ayarlamaları önem taşır. Sandalye, sırt desteği sağlamalı ve kişi dik oturmaya özen göstermelidir. Her 30 dakikada bir kısa yürüyüşler yapmak, bel ve sırt ağrılarını hafifletebilir.

Tek taraflı ağır çanta taşımaktan kaçınılmalıdır. Ağırlığı eşit dağıtan sırt çantaları kullanımı, bel ve sırt sağlığı için daha faydalıdır.

Bel ve sırt ağrılarının altında yatan temel sebeplerden biri kas spazmıdır. Banyo sonrası ıslak saçla dolaşmak, boyun kaslarının kasılmasına ve dolayısıyla bel ve sırt ağrılarına neden olabilir. Banyo veya duş sonrasında saçları kurutarak bu tür ağrıların önüne geçilebilir.